Verk(n)ocht! - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van AnneinZuid-Afrika - WaarBenJij.nu Verk(n)ocht! - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van AnneinZuid-Afrika - WaarBenJij.nu

Verk(n)ocht!

01 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Alicedale

(24 mei – 30 mei 2014)

Nou, dat was wel heel binnenkort hè? Haha. Voor de mensen die met deze beginnen te lezen: lees het verslag hiervoor maar even, dan snap je waarom het binnenkort is. Inmiddels is de toets geweest en zijn verschillende deadlines voorbij. Het is dus even wat rustiger komende week.

De wildlife veiling afgelopen zaterdag was interessant om een keer mee te maken. 's Ochtends, vlak voor dat de veiling begon, hadden we de mogelijkheid om de boma met de verschillende dieren die geveild zouden worden te bekijken. Een boma is een manier om wildlife te vangen, maar zo heet het verblijf waar ze in worden gehouden totdat de veiling heeft plaatsgevonden ook. Er waren verschillende hokken met impala's, zebra's, kudu's, elanden en een buffel. Het was wel gek om tijdens de veiling die dieren voorbij zien te komen. Nu zijn ze van mensen en komen ze op een of ander park terecht. Dat kan voor hunting reserves zijn of voor conservation reserves. Je kon wel duidelijk merken wie de hunters waren en wie niet: de jagers boden voor bijna alles, behalve de meer waardevolle dieren. Er werd vanalles geveild, van impala tot giraf, van golden gemsbok (heeeeeel duur, iemand heeft er ooit 1,2 miljard Rand voor betaald!) tot neushoorn. Kennen jullie trouwens die programma's op Veronica dat ze gaan bieden op garages en dat die veilingmeester dus heel snel praat? Nou, deze veilingmeester praatte dus ook zo. Tjeumig wat ging dat snel. En als het dan verkocht was, sloeg ie ook echt met een hamertje op zijn desk. Ja, leuk om te zien.

Afgelopen maandag hadden we een practical waar ik me echt op verheugd had. Niet geheel onterecht: we gingen naar het Addo Elephant National Park! Wat heb ik een olifanten gezien zeg. Wel honderden! En heel veel baby's, echt veel te schattig. Er waren er een paar aan het spelen in een waterpoeltje. Toen kon er eentje niet meer uitkomen en moest mama helpen. Zodra hij er uit was, ging ie weer vrolijk verder met spelen. Een andere had net een modderbad gehad en blijkbaar jeukte het opgedroogde spul nogal, want hij was de hele tijd aan het krabbelen en tegen de benen van z'n moeder aan het schuren. Ik ben helemaal verknocht geraakt aan de baby-ollies. Maar ook de grote volwassen olifanten waren indrukwekkend. Sommige kwamen zo dichtbij dat je dacht dat ze de auto in zouden lopen (als de deuren niet dicht waren). Eén heel grote stier liep majestueus langs de rand van een bos. Wij stonden daar met het busje heel dichtbij. Man, naarmate hij dichterbij komt durf je bijna niet meer te ademen joh! Heel gaaf. Maar we hebben niet alleen olifanten gezien, echt nog heel veel andere dieren. Zebra's, red hartebeest (weet de Nederlandse naam niet helaas, maar dat zal wel iets als rood hartebeest zijn denk ik), elanden, kudu's (uiteraard), bushbucks, mangoesten, wrattenzwijnen, Afrikaanse lynx, en een leeuwin. Zij zou bijna recht voor onze neus een jaag-actie doen, maar helaas hadden zowel de wrattenzwijnen als de zebra's haar door en moest ze opgeven. In ieder geval was het wel even spannend wat ze ging doen!

Nou, dit was dan even een korte update over afgelopen week. Vanavond gaan we weer uit ons dak bij Louis Pub. Er is een themafeest: Luma Party. Iedereen moet een wit of licht shirt dragen, en dan mogen we met verf kliederen. Met de blacklights die ze daar hebben gaat dat er vast leuk uitzien! Het schijnt heel druk te worden: naast ons komen er studenten uit Alicedale, uit Shamwari, en er komen er zelfs een paar vanuit Stenden Port Alfred gereden. Nou, dat belooft nogal wat!

• 01 Juni 2014 - 23:06

Luuk:

Elanden? Bedoel je daarmee die elandantilopes?

• 01 Juni 2014 - 23:34

Anne:

Ja, die bedoel ik inderdaad! Niet elanden zoals wij die hebben haha.

• 02 Juni 2014 - 10:03

Ilse:

Hey Anne,
    Wat super leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt, wat een belevenissen erg leuk om het te lezen... Geniet er nog maar van want voor je het weet is het weer voorbij..

Liefs van Ilse